fredag 15 maj 2009

Det blir skumt det här!

Ja, på vilket sett undrar du kanske då! Jo, ni sitter jag och skriver om böcker igen på "Lilla Fruns" blogg! Fast idag så har hon inte stulit mitt inlägg utan nu bad hon mig att kopiera valda delar av mitt inlägg till hennes blogg. Självklart så gör jag det för det är "Hexan" som får stå för bokbloggandet, mina två inlägg får ses som ett "olycksfall" i arbetet(ler)!
Hexan är som sagt inte riktigt "kry" för att citera Wilhelm Moberg (Oj, djäklar i min "lilla låda" vad det där lät litterärt då).
Som sagt dagens bok tips blir....ninaninaaaa..... Våtmarker av Charlotte Roche!

I svenska dagbladet så har de en kolumnist som heter Anna Karlsson, har alltid gillat det hon skriver och hur hon skriver det dessutom. Jag ska nu inte ta åt mig äran att ge dagens boktips för det vore en osanning då jag inte ens har boken ifråga hemma och jag ska inte heller försöka skriva något lustig i ämnet för då blir det fel känns det som. Boken och ämnet i inlägget nedan kan jag skoja om för då är vi inne på för mig känd mark. Så det blir inte många rader ifrån mig i frågan "lurviga fruntimmer". Gå nu in på Svenska Dagbladets fredagskolum och läs Anna Karlssons "boktips" och tankar och funderingar kring frågan.http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2897197.svd Författaren till boken på bilden heter Charlotte Roche http://sv.wikipedia.org/wiki/Charlotte_Roche

Den beskrivande texten nedan kommer ifrån http://www.bokus.com/b/9789146219996.html även bilden är därifrån: Wahlström & Widstrand är förlag för boken och bästa pris just nu är på http://www.bokus.com/ , 165:- kronor"Artonåriga Helen hamnar på sjukhus efter att ha skurit sig under intimrakning. Hon måste opereras, och kirurgen passar också på att ta bort hennes hemorrojder. Helen är skilsmässobarn och inser att nu har hon en enastående möjlighet att få in sina föräldrar i ett och samma rum. Medan hon smider på sin plan berättar hon för sin manliga sjuksköterska Robin, om sitt liv och sina sexuella erfarenheter, och redan från början byggs bilden upp av en människa med (förment) extrema böjelser - eller handlar det helt enkelt bara om en ovanligt utlevande kvinnlig sexualdrift? Helene gör allt man inte får om man är en ung kvinna idag. Och hon gör det med gott humör.Våtmarker är ett avgrundsvrål riktat mot de vaxade, rakade, fixade och på alla sätt sanitetsbehandlade kvinnobilder och skeva föreställningar om sexualitet och kvinnlighet vi möter i idag. I Tyskland väckte boken en storm av arga röster men också en hel del storslaget beröm när den gavs ut 2008, den har sålt över en miljon exemplar och är den enda tyska boken som ligger på Amazons globala topplista. Charlotte Roche har gjort det onämnbara till det nationella samtalsämnet i Tyskland och är det största som hänt tysk litteratur på mycket länge. Under våren 2009 ges den ut i 25 länder över hela världen."Ja, det blev ännu ett boktips men det ska vara ett stort undantag på Oumberliga Bloggen www.oumberligating.blogspot.com , dagens boktips blev till lite för att "balansera upp det hela". Eftersom hon fortfarande är "dålig" se http://www.jernsaxen.blogspot.com/ (Patient och Smärtförening) så hjälper jag henne idag genom att själv kopiera in boktipset ovan i hennes blogg, så slipper hon "stjäla" som igår(ler)!Ha nu en riktigt fin helg Vänner!

PS: Hexan hälsar till alla och skickar självklart "Kramisar" också!

2 kommentarer:

a sa...

Hahhaa!!! Blir lite upprepning här, ser jag. Nåjaa, idag handlar det i alla fall om oss, och jag tror att killarna vill hellre se bilder så det är inte så mycket mer att konstatera än att OM någon ska läsa en bok om kvinnor måste det bli kvinnorna själva.
Tackar för dina ord hos mig, jag ska ta och sjunka i Stieg Larssons värld med lite snacks o gott ikväll, får se om det varar till småtimmarna;)
Ha en skön fredag!!!
Kramkram!!!

Daniel sa...

Anna /Larsson/.