måndag 15 februari 2010

Ny bokrecension!


..i bokringen "Pockethexorna på utflykt"!

Nu är det Malin med bloggarna Malins tankar och Dikter som har skrivit tillbaks och berättat med egna ord vad hon tycker om Marie Hermansons bok "Ett oskrivet blad".
..........................................................
-"Hej!

Mitt första "uppdrag" som Pockethexa blev att läsa Marie Hermansons roman "Ett oskrivet blad".
En författarinna som jag inte känt till innan, vilket gjorde mig väldigt nyfiken och lässugen.

Boken handlar om Reine och Angela, ett par i fyrtio års åldern vars leverne mestadels varit utan framtidsvisioner, drömmar och dramatik.
Ett gråtrist liv med vardagsvanor o slentrian förvandlas dock till en berg och dalbana av hopp och förtvivlan när deras gemensamma lilla son insjuknar i en obotlig sjukdom. I de desperata handlingarna som utförs i ett försök att hjälpa sin son att bli frisk, smyger det fram sanningar om det förflutna som ställer till kalabalik och känslostormar. Reine inser att han inte känner sin fru och hennes humörssvängningar ger lite extra krydda till händelsernas skeende i boken.

Det är i grunden en tragisk bok där man, som förälder, lider extremt mycket med huvudpersonerna och deras maktlöshet inför den obotliga sjukdomen.
Marie Hermanson beskriver deras tillvaro på ett lättläst sätt och bygger upp en bild av de mindre lyckade människorna här i livet som tappert försöker finna sin plats i samhället. Hon varvar mellan värme och iskall kyla, och som läsare pendlar man mellan sympati och irritation gentemot personerna i boken.

Så här två dagar efter att sista sidan är vänd, har jag fortfarande inte kommit fram till om jag gillade boken eller ej.
Den första delen kändes väldigt upprepande och tjatig, kanske på grund av att ingenting "viktigt" egentligen blev sagt eller gjort. Däremot växer boken mot slutet och de sista kapitlerna var jag tvungen att sträckläsa. Empatin för Reine och hans hopplösa situation övertygade mig om att läsa vidare och se hur allt skulle utvecklas men annars kändes boken som "en i mängden" av lättlästa romaner.
Ett G - inte mer - får den i betyg.

Boken kommer nu att skickas vidare till min älskade själasyster i Karlstad som, liksom jag, är en bokmal som älskar att både skriva och läsa.
Får se vad hennes reaktion på den blir. Vi har inte alltid samma boksmak... :)

Med vänliga hälsningar
Malin"

................................................................

Vill du också bli Pockethexa?

Läs då den pocket du hittat med en av Pockethexans loggor på eller tycker du att det här låter spännande att få hem en "hemlig pocket" att recensera och sen lämna den vidare till en ny läsare?
Skriv då till pockethexan@live.se och lämna namn o adress. Du får även ge Pockethexan själv en vink om det är en speciell sorts böcker du bara läser el. om det ska vara helt slumpvald bok (dottern säger några nummer, jag tar ut från hylla/rad ).

Extra kul blir det om du skickar med bilder på hur Hexpocketern har det hos dig till "ditt" inlägg här hos mig. Se tex. inlägget från Egypten så förstår du vad jag menar med att skicka med egna bilder. <;D

3 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Den boken har jag missat av Marie Hermansson, men den vill jag gärna läsa-
Tack för värmande krya på dig häslningar:)

Fruädel sa...

Jag älskar det här med pockethäxorna! Tycker det är en sådan rolig ide. Jag vill givetvis vara med, mailar dig! Wow, har du spelat ishockey???? Får mig att tänka på truddelutten : en tuff brud i lyxförpackning! Hihi! Tack för dina söta inlägg hos mig!!! Blir så glad! Kram på dig söta du! / Tess

Tångsnällans blogg sa...

Hej! Kul att du tittade in hos mej och ville vara med i min utlottning! Vilken kanonbra ide...jag vill gärna vara med i pockethexorna och mailar dej. Ha det finfint/ Kram Leni