torsdag 23 september 2010

Född den 22 september 1924

Jag skriver igen och berättar om två underbara födelsedagsbarn!


Den 22 september 1924 föddes min älskade mormor i Vejle, Jylland, Danmark, men som tyvärr gick hon bort alldeles för tidigt. För hon blev bara 66 år gammal när dog hon i cancer. Under den sista tiden i sitt liv läste hon väldigt mycket böcker vilket hon inte hade gjort tidigare i sitt liv och böckerna skulle handla om släkthistorier, familjer som samlades för att umgås och ha trevligt, starka kvinnor som förverkligade sin drömmar och höll alla de sina under sina vingar. Rosamunde Pilcher är en sådan författarinna, hon skriver om ett sådant liv som mormor nog hade velat ha, men inte fullt ut kunde, vågade(?) eller orkade förverkliga. Men hon var den underbaraste av alla kvinnor som har levt på denna jord, alltid ställde hon upp för de som behövde hjälp, aldrig ett ont ord till någon, den bästa mormor du kan tänka dig, jag älskar dig ännu mormor och du skulle ha fyllt 86 år idag!

Den 22 september 1924 föddes Rosamunde Pilcher i Lelant, Cornwall, England och som idag fyller 86 år! Har ni läst hennes böcker om livet i Cornvall eller i Skottland? Har ni läst min mormors favoritbok "Snäcksamlarna"?

Vill ni läsa om kvinnor som lever ut sin dröm och börjar göra det de alltid har drömt om? Vill ni läsa om balerna på slotten i Skottland som är ett måste i September? Vill ni läsa om hur livet är när det är ett måste att barnen går på internat? Vill ni ha en kopp te i knät när ni läser hennes böcker för det går inte att stå emot eftersom man blir så sugen på det när man dem?
Vill ni det? Läs då Rosamunde Pilchers böcker:


"Snäcksamlarna"


"September"





"Mellan ebb och flod"



"Vägen hem"

"I pinjeträdets skugga"


...och 13 st till?


Vill du vara med och gratulera den författarinnan Rosamunde Pilcher på hennes 86-åriga födelsedag idag?

Klicka då på tårtan så kommer du till hemsidan där du kan skriva din hälsning direkt till författarinnan.





Till minne av min älskade mormor.
(repris från förra året)

4 kommentarer:

Tea Lady sa...

Javisst vill jag det! Jag älskar hennes böcker förståss! Har plöjt dem alla, och druckit mycket te under tiden. Hennes son fortsätter ju traditionen i hennes anda, har du läst Robin Pilcher?

Min mamma skulle blivit 85 år i går också, hon dog för ett år sen.

Kram
Lena

Anni sa...

Visst blev Snäcksamlarna film också? Är det någon mer av hennes böcker som blivit det?

tankar från mitt fönster sa...

Jag älskar hennes böcker, men har nog inte läst alla. Du påminde nu mi9g om att jag lånat ut en tjock bok på engelska som innehåller,jag tror, 3 romaner i samma. Bland annat Vägen hem och Snäcksamlarna.
Jag måste ta reda på var den är. Dessutom ska jag läsa fler av henne. Mysigt att sitta under filt och läsa i höstmörkret!
Vilken vacker bild på din Mormor och dig! Våra kära lever kvar i minnet. Själv minns jag varje dag min älskade Farmor, som var 50 år äldre än jag.
Stor och varm kram

Charlotte sa...

Pilcher är en gammal favorit som jag nästan glömt bort. jag och mamma läste många av hennes men det är ganska många år sedan.