onsdag 3 november 2010

En till som har läst...

"Tisdagarna med Morrie" av Mitch Albom som är en av böckerna som vandrar runt i bokringen "Pockethexorna på utflykt". Nu senast är det Ulla i Ljusdal som har läst boken och det här har hon att berätta om den:
-"Hej.

Ulla, heter jag, och har fått boken "Tisdagarna med Morrie" utav min dotter, Malin (www.malinb67.blogspot.com)

En fantastisk varm bok som tilltalade mig mycket.
Boken handlar om en professor som får diagnosen ALS. Professorns gamla elev, Mitch Albom, är den personen som skrivit denna bok.
Uppslaget kom när de träffades igen, efter flera års frånvaro, och tog upp sina diskussioner om livet som de hade under skoltiden. Det här blev den sista kursen som han tog hos sin professor

Jag beundrar professorn som trots sin sjukdom behöll sin livsglädje in i det sista och även kunde sprida den till sin omgivning.
Vetskapen om att bokens handling är självupplevd ger ytterligare tyngd åt min upplevelse att ha läst en underbar bok.
Jag kan varmt rekommendera den till andra läsare.

Boken går nu vidare till en av mina gamla "goa" vänner här i Ljusdal.

Med vänliga hälsningar
Ulla"


Innan var det alltså hennes dotter Malin som hade läst boken och gett den betyget "Hi!" Så här tyckte hon om den och hur mycket den betydde för henne:

-"Vid samma tidpunkt som jag fick diagnosen "mental utbrändhet" skickade Pockethexan boken "Tisdagarna med Morrie" utav Mitch Albom till mig.
En fantastisk bok om prioriteringar i livet och hur man borde ta till vara sina levnadsdagar på bästa sätt. Helt enkelt en terapibok för en stressad individ som jag.
På ett varmt, kärleksfullt sätt berättar författaren, Mitch Albom, om sin nära relation med sin gamla lärare, Morrie Schwartz. Sociologi professor vid Brandeis universitet i staden Daltham, Massachusetts.
16 år efter sin examen söker författaren upp Morrie, då han sett i en TV-intervju att denne drabbats av ALS. De påbörjar en sista kurs tillsammans i ämnet "Livets mening" och examensarbetet blev denna tänkvärda bok. Fjorton tisdagar träffas de hemma hos Morrie för samtal om känslor, kärlek, döden och livet. Morrie blir allt sämre. Hans kropp förtvinas, han blir allt mer beroende av andra och ALS tar över varje del av hans kropp och vardag. Men hans sinne förblir klart in i det sista och hans positivitet strålar genom hela
boken.
Det ges många tänkvärda ord och aforismer. Självklarheter som man tar för givet men inte hinner med att känna/njuta utav pga fel prioriteringar i den hektiska livssituationen som många av oss lever i. Budskapet jag tog till mig är "stanna upp, Andas, Njut av det lilla ~innan det är för sent. "
Stundtals är den otroligt sorglig men samtidigt spred den ett lugn och harmoni inombords. En bok som många borde läsa.

Boken följde med mig upp till min barndomsstad Ljusdal, Hälsingland, där jag tillbringade några semesterdagar för att finna mig själv och lugnet.
Medan jag nu återvänt
hem till vardagen igen stannade boken kvar hos min älskade mamma.
Jag ger boken +4. (Helt klart ett Hi! <;D) Kramar från pockethexan Malin"



Nu är alltså hexpocketen "Tisdagarna med Morrie" i Ljusdal hos en av Ullas "goa vänner" och vi väntar med spänning att få höra vad nästa läsare tycker om den här starka boken.



Mich Albom är en 52 årig New Jersey-född författare, radiopratare, sportjournalist och jazzmusiker som har slagit igenom globalt med sina böcker men även gjort flera TV och filmmanus. Vill ni veta mer kan ni läsa om det HÄR på hans hemsida!




Har du hittat en bok med ett sådant här märke?


Undrar du hur man blir en Pockethexa?

Tycker du det här med bokringen verkar spännande och vill vara med?

Skriv då till pockethexan@live.se och lämna namn och adress så kommer det hem en hemlig hexpocket till dig att; läsa, recensera, ge betyg stort el litet "Hi!,Hu! el Hm?!" och ge till en ny läsare.
För en god bok ska man dela med sig av, så att fler få njuta! Eller lika viktigt, varna för de verkliga bottennappen så att inte fler behöver göra samma misstag, för att läsa en dålig bok är bortkastad tid! Kramis! <:-D

6 kommentarer:

Anne-Lie sa...

Tisdagar med Morris skulle jag gärna läsa - hoppas jag hittar den;.))
Nu ligger min recension uppe!!!

Charlotte sa...

Roligt att läsa om bra böcker. jag gillade en annan bok av Mitch Albom ännu bättre. Den heter "Fem personer du möter i himlen". Rekommenderar jag verkligen. En mycket tänkvärd bok även om den av naturliga själ inte är självupplevd...

Charlotte sa...

Lustigt att jag stavade fel till "skäl" och skrev "själ" istället i just det inlägget.

Anni sa...

mmm den vet jag att jag har inspelad som film på någon gammal VHS som jag inte sett... kanske borde leta...

och så ska jag ge mig på att läsa lite också, har läst typ tre sidor i en karamellskoig bok hittills...

Anni sa...

fniss - du menar att det var så?
Guuu vad jag ska lägga mig i allt...
Hehe.

Anonym sa...

Tack för ditt inlägg hos mig. Jag har tyvär åkt därifrån redan men hälsningen har ändå gått hem ;-)
Blev lite nyfiken nu på att läsa Mitch Alboms bok som Charlotte skriver om här ovan. Jag har den i bokhyllan faktiskt men inte hunnit med, nu när hon skriver att hon tycker ännu bättre om den måste jag bara läsa den också.
önskar dig en härlig söndag. Kram