tisdag 21 december 2010

Årets julklappstips!

Är det okej att ta emot mutor när man har en blogg?
Eller är det inte en muta, utan lön för utfört arbete?
Ja jag tycker nog att det är lite kul att få de här bokpaketen även om som de skriver -"Du behöver inte skriva om den här boken.."
Men som god medmänniska känner man ju att har de gjort sig besvär med att leta rett på mig, skriva ett mail till mig, skicka iväg boken/böckerna till mig, då är det väl inte så mycket begärt att jag läser den och skriver om den på min blogg? Eller?
Det först problemet som uppstår är att man har en lite "snartskaläsapocket" hög som man har en slags turordning i. Nästa bok jag ska läsa är den här och så sen tar jag den o den osv. och så kommer det böcker som vill gå före i kön för att jättemånga skriver om den och då blir man jätte sugen på att läsa den i stället och så kommer ett sådan här erbjudande på posten som skriker -"Jag vill ligga överst i högen!", fast det inte är en pocket utan en "tjockbok" som jag måste läsa i halv sitt/liggandes i soffan eller i min kära solstol med boken på en kudde i knät som jag fick göra när jag fick Kristina Ohlssons "Tusenskönor" (fast jag har rest mig upp på bilden).

Men det är det värt, för det har faktiskt bara varit bra böcker jag har fått och den här senaste "Offerrit" av Johannes Källström känns lovande eftersom det både är en thriller och skräck. Vet nog vem som ska få den i julklapp, han den där 18-åringen som det är omöjligt att handla julklappar till men som är en storslukare av böcker (för då kan ju jag låna den och läsa klart den sen...).

Något som blev en positiv överraskning som har varit en underhållare här i familjen nu när det har varit förkylningsperiod och det var boken "På spåret". Först så tänker man jaha en till sådant där spel för besserwissrar och att man måste vara insnöad på TV-programmet "På spåret" för att få ut något av den men helt fel, alla åldrar och kön faller för det här för det är så enkelt men ändå underhållande, helt perfekt på julafton när man sitter där nöjd över att ha ätit gott och alla har fått sina paket men man tänker, vad gör vi nu och för att inte alla barn, speciellt tonåringar försvinner iväg till sina datorer för att pröva nya dataspelet så kan alla samlas runt den här boken som är ett sällskapsspel för man kan vara lag som spelar emot varandra så att alla i släkten kan vara med och alla kan vara med och svara för det är inte helt omöjliga frågor som i TP!
Men det är som min 18-åringen bokson sa -"Vad är frågorna där man ska åker tåg"? Det är det enda man saknar för att få äkta "På spåret" känsla, men tänk på att du kan själv sitta med boken och lösa alla frågor, för det är en bok som man även kan läsa och få ut något av!

Pockethexans sistaminuten boktips:
Till hon/han 16-100 år som vill läsa en spännande bok som rör sig i området deckare-skräck, lite av en svensk Steven King.
"Offerrit" av Johannes Källström
Till den där släktingen som har allt eller som gärna vill tala om hur allmänbildad han/hon är är det här ett måste eller bara för att man vill ha något att göra på julafton när man har hamnat i grötkoma och behöver vakna upp.
"På spåret" av Lena Lind Brynstedt

Lycka till med inköpen av de sista julklapparna, för de ska jag nu ut och jaga efter fast jag har ju de här två paketen klara, vilka det nu är som får dem <;p...

4 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Lycka till med paketjakten.
God Jul:)

Anna of Dallas sa...

Ville bara titta in och önska dig en God Jul. Du undrade om någon av svenskarna var på Lucian, men jag såg ingen där. Dom har nog fullt upp med matcher.Kommer inte ihåg om dom var i stan den dagen eller ute någon annanstans.
Däremot, måste jag berätta vad jag missade. Jag jobbar för tillfället på Nokia Siemens Network. Jag pratar ibland med en finne och en finska som jobbar i närheten av mig. En dag berättade dom att dom hade varit på fest och visade några foton på tjejen och hennes kompis tillsamanns med Jere Lehtinen, som två dagar senare officiellt pensionerade sig. Han har inte spelat den här säsongen utan funderat över om han skulle lägga skridskorna på hyllan eller ej. Lehtinen brukar komma på den här årliga festen för Finlands självständighet. Det hade suttit uppe lappar på vårt kontor i receptionen om festen, men jag åker hissen direkt upp från garaget så jag hade inte sett dom.

Du har kanske hört hur bra Dallas Stars har varit den här säsongen.

Ann-Mari sa...

God Jul, Pockethexan :-)

Elle sa...

Tittar in för att önska dig en GOD JUL!!
Kram Elle