söndag 6 mars 2011

Snö, snö, ännu mera snö...


Tycker ni som jag att det har gått för lång det här med snön att den aldrig vill ge sig? Kände inte ni som jag, att nu när det har varit några dagar med plusgrader här i mellansverige, då det där härliga ljudet av droppande vatten började höras från smältande snö? Stampade ni inte lite extra i snökanten på gångbanan så att ni hjälpte våren på vägen för att snön ska kunna tina undan snön lite snabbare? Jag gjorde det igår när jag var på min första båtmässa bara för att få lite mer vår och sommarkänsla som botemedel mot den här eviga snön. Känns det därför inte lite hårdare nu när det är minusgrader ute igen här hos oss i Stockholmsområdet?

Vill ni då ha en riktig rysare att läsa så att ni verkligen kan få "hata" snögubbar och kyla?

Då ska ni läsa Jo Nesbös "Snömannen"!
"Det är november och vintern har kommit till Oslo. En liten pojke tittar ut genom fönstret på en snögubbe som någon gjort i trädgården. Varför ser den så otäck ut och varför stirrar den upp på honom i stället för ut mot gatan?
Nästa morgon är pojkens mamma borta och runt snögubbens hals sitter en halsduk..."
Det här är utdrag ur sjunde boken om kommissarie Harry Hole på Oslopolisen men man kan mycket väl läsa böckerna för sig och inte i en följd för han som person är inte någon höjdare utan en norsk variant av en klassisk "Beck/Wallander"-polis som det inte händer så mycket med mer än att han ska försöka sköta sig och bli en lite bättre människa.

Men som en klassisk rysare i vintermiljö så fungerar den här boken.
Är du i närheten av Västerås och vill läsa den här boken? Och vill vara med i bokringen "Pockethexorna på utflykt" och om ni håller till i närheten av Västerås kan ni höra av er till mig så kan ni få boken efter den första Pockethexan har läst klart och ska lämna vidare till dig! Hon har bara inte lämnat in sin recension ännu utan ni får hålla er till min så länge!

5 kommentarer:

tankar från mitt fönster sa...

Snömannen, jag gillar att koppla av med deckare. Läser mycket böcker vid sidan om Bokresan jorden runt.
Snön är på väg bort - vi hade dagsmeja och plusgrader o sol idag!
kram

Lippe sa...

Vad roligt att du skriver om att trampa söner snö och iskanterna. Jag gick ut av den anledningen idag: att trampa krasis!!
Död åt vintern!!! Andra året i rad som jag inte kunnat åka till båtmässan :( men nästa år, då jäklar ska jag dit!!
Kram

Anni sa...

Jag har suttit ute i solen i trädgårdens varmaste hörn, njutit av fågelkvitter och takdropp och det där speciella ljudet av knastrande grus. Men på mina nedtyngda buskar ligger 30 cm snö, ingen vits att försöka slå bort den och hjälpa våren på traven, då knäcker jag nog buskarna...

Ge mig ett spöregn!

Hobbykällaren sa...

Kul att du vill vara med i vår utlottning. Här längtar vi också efter våren, har varit en strålande helg, så mycket snö har tinat, skönt. Ha en bra dag. Kramar från oss.

4U2 sa...

Ja, nu när jag var ute på min promenad såg jag att snömängden minskar men det är ishaaalt!
sv: vad innebär exakt att bli "pockethäxa"?