tisdag 7 juni 2011

En bok om Fredrika Bremers liv





....är med i bokringen "Pockethexorna på utflykt". Det var Eva med bloggen Boktokig som var den första att få boken eller hexpocketen som vi säger här på bloggen! Hon fick den när vi var på Henrik Fexeus föreställning "Sinnescirkus". Fredrika Bremer levde i början på 1800-talet och hon bodde på Årsta slott i Haninge och det hon är mest känd för förutom sina böcker är hennes gärningar som Sveriges första feminist, för det var hon som drev igenom lagförslaget till att även kvinnor får ärva, för innan fick inte en kvinna ärva om hon inte var gift och då gick hennes arv till maken men genom hennes förtjänst kunde hon leva som ogift sitt liv på Årsta slott som hon efter lagändringen fick i arv efter sin far.







Det här har den Boktokiga Eva skrivit med egna ord om vad hon tycker om René Vazquez Diaz bok "Fredrika i Paradis";

-"Fredrika i paradis fick jag av Pockethexan när vi var på en Henrik Fexeus föreställning i Stockholm. Boken följde mig sedan på min resa till Lyon. Jag läste klart de sista sidorna på tåget in till Stockholm på bokbytardagen. Jag ställde den på en liten pelare på Sergels torg med utsikt mot fontänen. Det var passande tyckte jag att den började sin resa med mig i Stockholm och får träffa ny ägare i Stockholm.

Fredrika i paradis handlar om Fredrika Bremer när hon besöker Kuba 1851. René Vazquez Diaz har utgått från Fredrika Bremers texter kring kubabesöket när han skrivit denna bok. Det är en riktigt intressant bok! Det handlar om hur hon träffar Jenny Lind, hur hon blir uppvaktad av don Alfredo Sauvalle och om hennes möten med diverse andra människor. Det är dessa möten och Fredrikas tankar som gör boken!

Betyg: Hi!

Hälsningar,
Eva
Boktokig"



Så här beskriver NE.se Fredrika

"Bremer, Fredrika, 1801–65, författare och pionjär för den svenska kvinnoemancipationen. Bremers författarskap hör till realismen och fokuserade ofta på vardagslivet, t.ex. i Familjen H*** (1830–31) som har kallats vår första borgerliga roman. Skildringen av kvinnans ofrihet i Hertha eller En själs historia (1856) och Hemmen i den nya verlden (1853–54), om hennes resa i Amerika, gjorde henne världsberömd. Bremer har givit namn åt Fredrika-Bremer-Förbundet och romanen Hertha åt dess tidskrift."






Om du vill veta mera om Frerika och hennes gärningar så kan du läsa HÄR vad Årstsällskapet skriver om henne.


På fredag ska jag på en studentutspring på Fredrika Bremer Gymnasiet och det är ett fint minne av henne och hennes goda gärningar att det är ett gymnasium uppkallat efter henne.

Årsta slott har mycket att visa som är unikt och hela Fredrikas våning är intack bevarat med hennes unika grönkaklade badrum.

Varje vår får elever på Haninges kommunala musikskola uppträda på slottet och det är verkligen en hyllning till henne för pianoeleverna får spela på hennes unika Steinway flygel som det bara finns några få av och vi föräldrar är såååå stolta när våra duktiga barn klinkar fram allt från "Lilla snigel"till "Intåg i sommarhagen".


Var det DU som hittade "Fredrika i Paradis" på Sergelstorg den 19 maj-bokbytardagen!

Om du har gjort det så SNÄLLA skriv en rad här på bloggen eller direkt till mig pockethexan@live.se så att jag vet vem du är och att det snart kommer ett nytt inlägg ifrån dig där du recenserar boken och ger den ett betyg. Även ni som har frågor runt bokringen och är intresserad av att vara med eller har en "hexpocket" som du vill recensera skriv ni också!!!

6 kommentarer:

ElinsPhoto sa...

Ska jag säga bättre sent än aldrig? Jag har påbörjat boken Magistern nu, kan inte lova när den ska vara utläst nu med ett mjölkmonster som tar upp det mesta av min tid och en kommande flytt MEN jag har börjat i varje fall :)
Hoppas du har det lika skönt som jag i det vackra vädret, ha en underbar dag! Kram

4U2 sa...

Den dagen jag hittar en av dina böcker kommer du att höra från mig! :) :)

Anni sa...

Men vad kul att du också påbörjat din samling av kungliga muggar ;-)

Jag kom hem från London sent på kvällen före Mors dag, så jag missade nog sonen din. Hoppas att han haft en bra resa! Hälsa honom att man kan köpa Lego i lösvikt även på Legoland, dock inte diamanterna som Lilleman ville ha (jag tror nästan att det var enbart därför han ville till Legoland ...).

Ta du husbilen i tunneln - det känns trevligare än färja! Gungeligung. klart att du ska till London - och England!

Kramen bananen!

Lippe sa...

Jag har varit helt bängslut hela dagarna och kvällarna ska vi inte tala om!! Jag brukar vara dålig på att läsa när jag ligger inne men den här gången orkade jag inte öppna en bok ens. När jag tänker efter så har jag inte läst en hel bok sedan jag opererade mej. Tänk om han tog bort läslusten tillsammans med disken?? Kommer nog tillbaka igen i höst :)
Tack för stödjande ord och jag vet att du vet ;)
Nu fick jag så mycket positivt den här veckan så jag hoppas verkligen att jag an träna upp mej och få lite muskler och rörlighet. Ska se om jag hittar någon som kan ge akupressur och massage för det var häftigt!
Massor av kramar!!

Tussegumman sa...

Hej

Nu var det längesedan jag var ute på bloggen men jag känner att jag saknar mina bloggvänner och bloggandet. Det har varit en intensiv tid här med student, födelsedagar omorganisation allt så nu börjar jag väl landa. Önskar dig allt gott min vän Kramar Tussegumman

Behindabluedoor sa...

Hei !!!

Jeg har en give away gående på min blogg på en lysestake. Der har du meldt deg på...
Jeg har fjernet kommentaren din på listen ettesom jeg ser at du har lagt igjen masse DRITT på bunnen av siden min. En haug med linker til din blogg.
Jeg ANBEFALER deg på det høyeste og gå inn på siden min

http://www.villatverrteigen.com/2011/05/give-away.html?showComment=1308298377595#c2579260859786971196

I bunnen ligger en lang liste med linker som jeg ser at du sletter umiddelbart. Når du har gjort dette kan du legge igjen en ny kommentar på trekningen:)

Dette var IKKE BRA !!!

Håper du ordner opp i dette.

Takk og god weekend!
Mvh
Mona