lördag 10 september 2011

"Pockethexan villar ut Del II.......!"


En av böckerna som jag fick på "mingelkvällen" som jag berättar om i inlägget nedan var Bländverk av Thomas Erikson, utgiven av Damm Förlag.
Fast först vill jag berätta om ett av "mingelmötena", det var med Sophie Strömqvist Webbredaktör på Forma Books. Vi pratade lite om bloggarnas "genomslagskraft" och "betydelse" för marknadsföringen av böcker! Gillade hennes tankar kring det hela, framförallt "uppriktigheten" hos oss bloggare. I detta fall "uppriktigheten" i och kring det som läses och recenseras! En av orsakerna till att jag fortfarande är "lyckligt gift" med Pockethexan är hennes "brutala uppriktighet" och det tror jag många läsare finner även i denna blogg!
Jag tror även att Pockethexan uppskattar min, alltså hennes Makes lika brutala uppriktighet och när det gäller vårat läsande så vet vi exakt vad den andre gillar/ogillar!

Åter till bokrecentionen av Thomas Eriksons bok Bländverk! Jag har nu streckläst denna härliga, mustiga och kloka thriller. Nu gillar jag faktiskt inte detaljerade och avslöjande bokrecentioner, jag läser aldrig baksidestexter själv, gillar jag inte det jag läser så slutar jag helt enkelt!
Så min uppmaning till andra är mycket enkel, läs den!
I mitt fall så är det oftast första sidan eller inledningsorden som får mig att stanna kvar och fortsätta läsa. Fastnade lite extra för Thomas Eriksons inledningsord:

"Beteendeforskningen hävdar att de effektivaste människorna är de som har förståelse för hur de själva fungerar och agerar i olika situationer. De känner sina starka och svaga sidor och kan därför utveckla tillvägagångssätt för att möta omgivningens krav och samtidigt uppnå sina egna mål.
Det system som beskrivs i den här boken bygger på C G Jungs och Williams Moultons Marstons forskning om olika personlighetstyper. Systemet med röda, gula, gröna och blå kommunikationsstilar ger en bild av en persons beteende - både grundbeteende och anpassat beteende, det vill säga sätt att agera i en viss omgivning.
För att förstå individens hela personlighet behöver man dock ta hänsyn till mer än bara hans eller hennes beteende Drivkrafter, motivationsfaktorer och personliga preferenser, bara för att nämna några exempel."

Hoppas raderna ovan ska räcka som "morot" för att vecka nyfikenheten, om inte så hittar du mer nedan, vill helst inte att Ni läser detta. Fast vissa människor vill ju känna sig trygga i sina val och för dem kanske raderna ifrån CDON ger just denna trygghet!
Vid datorn som vanligt Oumberlige Peter alias Peter Olofsson!

"Bländverk är en hårdkokt, elegant spänningsroman med nerverna på utsidan. Sorlet från femhundra deltagare fyller den stora konferenslokalen där Alex King snart ska inleda sitt föredrag. Någonstans högt uppe under taket ställs ett kikarsikte in och nedräkningen börjar. Inom loppet av en vecka skjuts två affärsmän till döds i Stockholm. Båda två utsätts för utpressning innan de kallblodigt och offentligt avrättas, av en mördare som inte gör några misstag. Beteendevetaren Alex King kallas in som vittne, men blir snart inblandad i utredningen. Tillsammans med kriminalkommissarie Gabriel Hellmark och inspektör Nina Mander försöker han lägga pussel av de få ledtrådar mördaren har lämnat efter sig. Allt pekar på att de har att göra med en helt ny aktör i den undre världen. Samtidigt sliter Gabriels bror, journalisten Fredric Hellmark, med ett uppdrag som alltmer glider honom ur händerna. Ingenting är vad det verkar vara och den anonyma uppdragsgivaren skyggar inte för några metoder för att få jobbet gjort i tid. När Fredrics familj blir hotad drivs situationen till sin spets. Det är försent att dra sig ur, och nu kämpar Fredric för sitt och familjens liv - mot en deadline som närmar sig allt snabbare."

2 kommentarer:

Sophie Strömqvist sa...

Farao vad sen jag är med att läsa detta blogginlägg =) Tycker vi hade mycket bra diskussioner både vid Öppet hus och bokmässeminglet, hoppas vi ses igen och tar vid där det slutade!

Kram webbredaktör-Sophie

India Pharmacy sa...

I mitt fall så är det oftast första sidan eller inledningsorden som får mig att stanna kvar och fortsätta läsa.