torsdag 15 december 2011

Julbaks duellen: GI vs. klassiska lussebullar
















Vill ni ha tips på den bästa bakboken inför det stora julbaket? Eller vill ni ha ett julklappstips till någon som tycker om att baka men som inte tror att man får göra det när man ska hålla GI-diet eller till någon som vill baka riktigt goda och en mängd olika julkakor, bröd och bullar? Då ska ni läsa mitt inlägg som kommer för jag ska reda ut vilken bok som gör de bästa lussekatterna!

Jag har haft den stora äran att få träff båda dessa bakverks-konstnärerinnor och fått smaka underverken också. Mia Öhrn hade gjort de grymt goda och vackra Cake popsen på ett event som Skugge & co ordnade i Kista centrum.







Ulrika Davidsson träffade jag på Livinggreens Foodcourt och då var hon där och presenterade sin nya receptbok "Raw food" och det var en helt otrolig upplevelse som inte går att beskriva mer än att berätta att det är gott med råa grönsaker och det här är menyn vi fick smaka på från Ulrikas recept: Melongazpacho, Blomkålstaboulle, quinoasallad och söta raw food bollar!


Därför var det svårt att bestämma sig för vilken receptsamling jag skulle följa nu så här till jul när man vill unna sig något extra. Ska jag bak efter Mia Örns goda och klassiska recept med mycket av det goda eller ska jag följa Ulrika Davidssons råd och tänka GI fast det är jul?
Det får helt enkelt bli en duell mellan de båda kokböckerna "Ulrikas GI-helger" och "Julens godsaker" och så får jag se vad som blev godast.
Jag tog min dotter till hjälp och här inför Lucia så bakade vi två satser lussebullar, en ifrån var och en av böckerna.
Här är de olika recepten och som ni ser så är det inte så stor skillnad för även Mia använder Kessela mager i sin satser, skillnade ligger i hudsak i mjölet där Ulrika har valt att ta dinkelsikt som finns att köpa i alla större matvarukedjor. Sen har hon även valt att byta ut det klassiska sockret mot råsocker.









Ulrika Davidssons GI-Lussebullar
30 st
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kessela mager
2 st kuvert saffran, 1g
1½ dl råsocker
½ tsk salt
ca 17 dl dinkelsikt
..............................................................
Mia Öhrns Klassiska Lussebullar
ca 35st

50 g jäst
17 dl (1 020g) vetemjöl
½ tsk salt
5 dl mjölk
2 kuvert saffran á ½ g
1½ dl socker
100 g rumsvarmt smör
250 g Kesella lätt
1 ägg till pensling
russin till dekor
...........................................
När det är dags för att tillaga lussebullarna gör man på samma sätt i båda recepten;
Smält smöret, jumma mjölken till 37 grader, rör ut saffranet i lite av vätskan (men mitt tips är att man maler saffranet tillsammans med en sockerbit i en mortel innan du lägger ned det i vätskan för då blir det inga röda fläckar bullarna eftersom saffranet är finmalet).
Blanda degspadet smört, mjölken, saffranet, saltet, sockret och ev. russin med större delen av mjölet.
Arbeta degen väl. Täcköver med en diskhanduk och låt jäsa till dubbel storlek.
Tag sen upp degen på ett mjölat bakbord och börja forma degen till önskade former.
Låt jäsa på plåt under diskhandduk till dubbel storlek.
Pensla med upp-vispat ägg.
Grädda 4-6 min i 250 graders ugn.
Låt lussekatterna svalna på galler under diskhandduk.
Ät och njut!!!
.............................

Det som var skillnaden mellan de två degarna var att GI-degen var jobbigare att arbeta med när man skulle forma dem till katter och den degen kändes torrare.

Vad tycker jag nu om de båda recepten och det slutgiltiga produkterna?
Jag frågade även resten av familjen och de var rörande överrens:
DE ÄR LIKA GODA BÅDA SORTERNA OCH FÅR ETT STORT HI!!! I BETYG!

Så om ni vill vara lite nyttigare till jul, baka då efter GI-metoden
men har ni små barn som ska vara med och rulla lussekatter, baka då
efter det klassiska receptet!

GOD LUSSEBULLS JUL ÖNSKAR JAG ER!
PS;det har blivit något fel på min blogspot så jag kan inte flytta mina bilder i inlägget för jag har bara redigeringsfliken framma, någon som känner igen sig, snälla hjälp mig då?DS

3 kommentarer:

ADARAS.se - din bloggtidning på nätet! sa...

Åh den boken skulle jag vilja ha! :D
Skulle vilja testa GI-receptet faktiskt!

P.S Nu är vinnaren av Zumba Fitness presenterad! :) Vad kul att du var med och tävlade!
http://adaras.se/2011/december/lucka-17-vinn-valfri-vara-fran-runns-eller-e.html#comment

Dehäreja sa...

Tittar in och kramar om lite!

Västgötskan sa...

Ser riktigt smaskigt ut!
Saffran är gott i alla varianter! ;-)