fredag 31 augusti 2012

Här ska Bokbloggspratas om Illdåd

Det är bloggerska Karin Berg som bjuder in till Bokbloggsprat på sin blogg "Enbokcirkelföralla". Länken går till en sida på Facebook och HÄR är länken om du också vill vara med. Alla är välkomna!

Författaren till boken Illdåd är Thomas Erikson och det här är hans andra bok om beteendevetaren Alex King. På författarträffen jag var på när han kom ut med sin första bok "Bländverk"  berättade han att han ville hedrar sin son med att döpa sin karaktär till samma namn som sonen och efternamnet King tog han från sin stora idol författaren Steven King.

I den här den andra delen börjar boken med att en ung tjej blir våldtagen av fyra killar på en efterfest under Lucianatten. Polisen vet inte hur de ska tolka hennes beskrivning av nattens händels er så de lånar in personvetaren King som få göra en analys av hennes redogörelse. Alex King går verkligen in för att hjälpa henne genom rättegången och alla de fördomar män har mot bla. yngre kvinnors klädsel och hur det påverkar utgången av rättegången.
King vet inte vad han gav sig in på när han gick med på att hjälpa den unga kvinnan under rättegången för det river upp gamla sår som han inte visste att han hade.

Jag kan verkligen rekommendera Thomas Eriksons bok "Illdåd" för det är inte bara en deckare utan det är en tankvärd tolkning av vad som händer i våra domstolar och hur vi låter fördomar styra när det borde vara fakta och bevisning som har det verkliga avgörandet.

Har du inte läst Thomas Erikson då kan jag verkligen rekommendera båda hans böcker "Bländverk" och "Illdåd". HÄR kan du läsa min recension av hans första bok och där finns även länken till författarträffen på förlaget Forma Books som jag var med på.









1 kommentar:

Anna Granström sa...

Tack för tipset!

Och önskar jag kunde vara med...