måndag 3 september 2012

Har ni upptäkt det lilla förlaget Atrium?



Nu har jag gjort det, och det var en härlig upptäkt! Framför allt för att jag har fått ett så trevligt mottagande varje gång jag har hört av mig till dem, fast nu var det ju så att de hörde av sig till mig först! 
Atrium förlag fråga mig om jag var intresserad av att recensera några av deras böcker. -Ja tack, jätte gärna, svarade jag glatt och kikade igenom deras hemsida HÄR och fann några böcker som såg lockande ut och jag skrev att jag gärna läser och rec. någon av de här böckerna. Döm om min förvåning när de svarade att de skickar alla fyra böcker till mig. Fast de kunde inte skicka 1800-tals författarinnan Alfhild Agrells bok "Räddad" för den var slut, istället ska jag i slutet av sep. få en samlingsbok av författarinnan att recensera. 
Atrium är ett förlag som är baserat i Umeå och de slog upp sina portar 2006 med mål att bredda den svenska bokutgivningen med både klassiker och ny spännande litteratur och riktar då främst in sig på filmlitteratur, dramatik samt barn- och ungdomsböcker. Till sina barnböcker har de lärarhandledning att tillgå och till böckerna i gruppen "Unga vuxna" finns det läsguider om man vill prata om boken i bokcirklar.

Passande nog för mig ger de även ut sina böcker som pocket, och det är för att det formatet ligger mig varmast om hjärtat. Men under den senaste tiden klarar jag även av att läsa tunga böcker fast då måste jag ha en kudde i knät när jag läser och det är för att jag är smärthandikappad och de stora böckerna överbelastar min rygg om jag själv håller i boken.
Här är böckerna som jag ser fram emot att få läsa är:



Sonya Hartnett Torsdagsbarn

-"Harper Flute växer upp på den dammiga landsbygden i Australien under 1930-talets svåra depression. Hennes familj försöker desperat överleva fattigdomen och misären. När livet blir allt hårdare försvinner Harpers yngre bror Tin ner i jorden under husets veranda. Där gräver han en labyrint av tunnlar – en underjordisk värld full av mörka hemligheter."










Lukas Moodysson Container

-"Den här boken består av manuskriptet till Lukas Moodyssons film Container. Den innehåller även stillbilder ur filmen, från inspelningen samt från de tre versionerna av installationen The Container Museum som år 2006 visades i Stockholm, Köpenhamn och London. Filmen spelades in i Stockholm, Trollhättan, Tjernobyl, Bukarest och Cluj".


Jenny Valentine Hitta Violet Park
-"Det fanns flera anledningar till att Violet Park inte borde ha betytt nåt för mig.
Hon var gammal.
Hon var död.
Hon var i en burk på en hylla.
Men jag träffade henne av en slump, mitt i natten, och hon förändrade allt.

Hitta Violet Park är en charmig och originell historia om att hitta sig själv, berättad av den mest fängslande rösten sedan Den besynnerliga händelsen med hunden om natten.
Sextonåriga Lucas Swain blir nyfiken när har hittar en urna lämnad på en taxifirmas kontor. Eftersom han är övertygad om att han känner en förbindelse med den döda gamla damen i urnan - Violet Park - försöker han få tag i den. Men han har ingen aning om att jakten på Violet Park även kommer att leda honom in på mysteriet kring försvinnandet av hans egen far."
 

2 kommentarer:

Cajsas Faster sa...

De känner jag inte till. Har precis läst en bok som heter Little Bee av Chris Cleave. Inna den läste Gardell sin senaste för mig. Så nu behöver jag en lätt snäll berättelse..

Får leta på bibblan!

Ha det bra, Kram Marie

Linneskåpslycka sa...

Kul att du kikar in och är med i vår utlottning:)
Önskar dig lycka till;)

Härlig blogg du har, nu vet jag vart jag ska titta in om jag behöver några tips;)

Trevlig helg och kram till dig.