lördag 20 oktober 2012

Febersjuk läser Feberflickan


Vad lycklig man blir när man hittar en bok som "talar" till dig i från mängden av alla böcker man har med sig hem i från Bokmässan + de extra leveranser som fortfarande trillar in.

Bland alla de böckerna jag hade att välja på fastnade jag direkt för Elisabeth Östnäs bok "Feberflickan".

Vad var det jag fastnade för?

Det kanske var titeln "Feberflickan" jag fastnade för, eftersom jag själv låg till sängs i hög feber och behövde en bra bok att skingra tankarna med. Och jag kan lova, den här boken fångar ditt intresse från den första sidan, med eller utan feber!



-"...Blodets lukt fyller mina näsborrar och jag kväljs och kastar upp i slaskhinken, tunna strängar gul galla.
  Blodet klibbar fast vid mig och jag kommer inte undan.
Lukten, känslan, stanken. Smärtan i magen som kramar mig rytmiskt. Huvudet värker, har värkt i många dagar.
Det har legat över mig.
Och så, äntligen, syndafloden."

Ni kanske förstår att jag fängslades av texten när det börjar så här... men jag börjar fundera på vad är det hon menar. Är det "den" tiden i månaden för henne eller kommer allt blod från det faktum att hennes far och hon ligger döda i sin sängar och att hon är ensam hemma med dem...
Vad är det som har hänt? Ska man tro på Luna och hennes historia om vad som har hänt eller ska man tro på vad alla grannar och de i byn säger att det är Luna som har dödat dem?
Det kanske är en fördel att jag är febrig när jag läser, för jag ifrågasätter inte utan läser boken för det den är, en berättelse om en händelse sett ur Lunas ögon, hennes minnen och hennes syner. Det är en berättelse som obönhörligt fångar en och håller fast till sista sidan som man inte vill ska komma för det är så många gåtor i boken som jag vill få svar på....eller är det just det som är tjusningen med boken, att man inte får svar på alla frågor?

Jag ger Feberflickan ett stort HI! och det gör jag nu när jag är helt frisk igen och vet vad jag gör!

Författarinnan Elisabeth Östnäs berättar i en intervju att hon under sin uppväxt var väldigt fascinerad av mordgåtan Lizzie Borden som var anklagad för att ha mördat sin far och styvmor med en yxa. Det här skedde också i slutet av 1800-talet men i Massachuetts USA. HÄR kan du läsa vad Wikipedia har att berätta om hennes livsöde.

Elisabeth Östnäs "Feberflickan" kommer ut idag den 19 okt. på Columbi Publishing.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, det där låter som en bok för mig!!!

Ha en bra dag, kram Milla.





Anonym sa...


Carpe Diem. sa...
Apsolut!
Kram

Anni sa...

Oj, den lät spännande!