tisdag 9 juli 2013

Bästa sättet att träna sin hund

Enligt min svärdotter och många med henne är det bästa
 sättet att träna sin hund på att använda sig av en klicker. Det är en liten manick som man trycker på när ens hund har gjort ett kommando rätt. Om du t.ex säger "sitt" och din hund sätter sig och då klickar man precis när hon har gjort den rätta saken för då kommer belöningen vid det rätta momentet. För om man ska säga bra eller duktig hund har hon kanske hunnit göra något annat som hon då förknippar med belöningen.



-"Åsa Jakobsson är hundinstruktör och har stor erfarenhet av problem som kan uppstå i hundträningen. De metoder som hon presenterar i sin bok bygger på belöningsbaserad träning och träning med klicker. Använder man dem lär man sin hund att känna sig trygg och fokusera på träningen. 
Genom att presentera fyra typer av hundar – den ointresserade hunden, arbetsnarkomanen, den reaktiva hunden och hunden som är osäker och rädd – förklarar författaren hur hunden fungerar, varför problem uppstår och hur man som hundägare kan göra träningen roligare. Bokens första del är teoretisk och ger verktyg att använda i de praktiska övningar som presenteras i den avslutande delen. Den lösningsorienterade träningen bygger på ledorden samarbete, glädje och respekt.
Åsa Jakobsson har tidigare gett ut boken Vardagslydnad med klicker på Ica Bokförlag."



HÄR kan du läsa mer om Åsa Jakobssons bok om hundträning och lydnad. Efter att ha sett hur både matte och hund njuter av tiden tillsammans kan jag helt klart rekommendera Åsas bok "Lugn och fokuserad hund". Boken är extra bra för att den ger exempel på hur man jobbar med olika typer av hundar den som är som Stina, mitt "barnbarn", den med full fart och är med på allt. 
Det kan du se här på bilden nedan då hon efter några försök med klickern nu vet hur man gör när man dansar.






...för att sen efter flera försök så klara hon även av kommandot 
"ligg"!



Om du undrar varför 15-åriga Duckie inte gör som Stina och lyssnar på sommar-matte och klickern så beror det på att han är 
helt döv och inte hör någonting. 
Fast han vill vara där lill-tjejen är och är så glad att få vara på sommarkollo med henne i vår stuga, gissa om det var två statshundar som njöt!



Vakthunden Stina som i blåsten låg hela midsommarhelgen på vår veranda, och vaktade vem som gick in och ut i stugan.
Tuffare 1/2-års Bichon Frise valp finns inte enl.
hennes "farmor" som är sååå stolt över lillan som sprang fritt
för första gången.

3 kommentarer:

Razzy sa...

sicken sötnos :) Jag körde klickerträning med min Schäfer hela tiden finns ingen bättre metod enlig mig heller :)

Anonym sa...

På tiden när min nu insomnade sheltie var ung så var klicker något man aldrig hörde talas om ens på brukshundsklubben när vi gick kurser. När hon blev äldre och klicker blev vanligt hade vi redan vår metod att träna saker så jag har faktiskt aldrig provat på det. Nu pratar vi dock om att testa att lära vår goja något trick med hjälp av just klicker

Elle sa...

Jag är lite tveksam till att det är en metod som min Aslan vill ta till sig. Fast han lyssnar faktiskt till kommandot "sitt" - förutsatt att jag har en bit skinka i handen....

Jag vet att det finns en anledning till att du inte hör av dig, så du behöver inte oroa dig för att jag tänker annat. Mycket har hänt sedan vi sist träffades, nu börjar det dock kännas bättre...

Hoppas att din medicinering hjälper och att du snart kommer på fötter igen...i ett par snygga skor!
Ha en fortsatt fin sommar!
Kramar Elle