onsdag 31 juli 2013

Nackdel med att ha en bokblogg



Tänk att det finns en nackdel med att ha en bokblogg. Ni undrar nog hur man kan klaga när man får nya böcker rakt ned i brevlådan med jämna mellanrum. För att inte tala om alla trevliga event och bokreleaser man får gå på.

Jo det är ju det där med att ha tid över att läsa sina egna böcker, alltså de som jag själv har valt ut och köpt.
Den här pocketen köpte jag i slutet av november förra året när jag stod och väntade på att min bloggvän Elles tåg skulle rulla in i från Tyskland. HÄR kan du läsa om vår IRL-date. Vad gör en Pockethexa under tiden hon väntar? Jo självklart går hon in på Pocketshop och hittar en pocket hon inte har läst. Som tur är så förstår hennes väninna att det är där hon ska leta efter Pockethexan när hon inte kan hitta henne vid tåget. Förlåt Elle för 



Det var Jeffery Deavers senaste pocket "En skör tråd" som jag hittade på Pocketshop, den där dagen i nov. Han är en av mina favorit deckarförfattare och jag har läst alla hans tio böcker om Lincoln Rhyme och hans assistent Amelia Sachs. Om ni inte har läst dem i kanske känner igen dem ifrån filmen 
"I samlarens spår" med Denzel Washington som Rhyme och Angelina Jolie som hans partner (omdöpt till Amelia Donaghy).

Och ni vet väl att den supersmarte kriminalteknikern också är handikappad och är ännu mer rörelsehindrad än mig då han är förlamad från nacken och nedåt.

Den senaste boken "En skör tråd" har som tema att mörda med hjälp av elektricitet och han lyckas verkligen. Det är en av de sakerna som jag gillar med Jeffery Deavers böcker är att varje bok har ett tema som mördaren använder

sig av och man får som lekman reda på mycket om det berörda ämnet. Fast den här gången tog jag faktiskt hjälp av min elektriker till son för att höra om det här kunde stämma att det verkligen gick att genomföra de här morden. Han tyckte väl att det var hemskt att någon kunde göra något så hemskt med något han älskar att hålla på med. Men mördaren i boken har blivit sjuk av att arbeta med elen och har det som skäl till det han gör. Eller är det bara vad han vill att vi ska tro? Det är nämligen så att Jeffery är expert på att invagga en i att tro att nu har jag löst mysteriet och vet vem den skyldige är och det är då det händer något som vänder upp och ned på allting. Helt klart en bok för dig som vill ha något annat att läsa än den klassiska deckaren för här får man även följa det kriminal teknikerna och deras arbete som också är avancerat och intressant.

Jag ger Jeffery Deavers senaste pocket "En skör tråd" ett stort "HI!"
Vad tycker du, blev du intresserad att läsa den el. har du redan läst den? Skriv vad du tycker och du får mer än gärna recensera den som en gästrecensent här hos mig!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag får aldrig gå på några events, snyft, snyft..Men klart ibland läser man andra böcker än dem som samlar damm i bokhyllan. Fast jag har nu köpt en bokhylla med dörrar, knappt något damm. Just nu har jag lyckats samla på mig en hel hög av måste läsning..Attans.
Så vill man läsa alla trevliga bloggar också.
Mia

Elle sa...

Lite avis blir jag när jag hör hur du blir inbjuden till diverse tillställningar, samt de ständiga paketen du får. Fast jag kan förstå att man gärna vill läsa böcker man själv valt ut.
Just nu kommer jag inte till att i lugn och ro läsa en bok - och jag har inte ens tv!! Det är fullt upp med att fixa och dona, samt försöka utnyttja varenda minut av sommaren - och det utomhus!!
Jag minns med ett stort leende p○ läpparna hur jag tänkte "var annars?" när jag hittade dig i Pocketshopen. :D
Kul att se vad du hittade, för det glömde jag nog att fråga.
Minns bara din oumberlige makes kommentar om min "silvia-inspirerade" tyska accent när jag pratade svenska. Men det gav sig ju efter en stund på svensk mark ;)
Längtar tills vi kan träffas igen!!
Ta hand om er!
Massor av varma kramar
Elle

Carpe Diem. sa...

Hej i sommarvärmen!
DEN boken ska jag lägga på minnet!För om den är lika bra som den andra filmen var så.
Själv har jag kommit in i ett lässug! Läser just nu "Och bergen svarade" av Khaled Hosseini han hoppar lite väl mycket från år till år och tillbaks. Fast den är bra. Sen tyckte syrran att jag skulle läsa "En man som heter Ove" så vi får se. Tror jag har en hel del oläst i bokhyllan! Eftersom det ibland inte går att läsa pga fibron så samlas det på hög, för sluta köpa det gör man ju int! :D Jo, det finns en del ljudböcker oxå, men dom sparas tills det inte funkar att läsa.
Just nu är det hallonfrossan som slagit till! Plockar och rensar...och drömmer om hallon på nätterna!
Kram!