torsdag 7 augusti 2014

Tack för alla minnen, en fantastisk bok





Så skriver i alla fall Pockethexan Malin S i sitt mail till mig där hon tackar för boken hon fick av mig att recensera. "Tack för alla minnen" är skriven av Cecilia Ahern och ges ut av Bazar förlag HÄR kan du läsa mer om dem!
Samt att du kan läsa hela recensionen som hon skrev.
Vad tycker du om boken har du läst den eller blev du sugen på att läsa? Du får mer än gärna skicka ett mail till mig på pockethexan@live.se och skriva en rec. och tala om vad du tycker om den eller om du vill ha en egen bok att läsa o rec. så får du en annan bok hem till dig att läs i  min bokring "Pockethexorna på utflykt".

Visst blir man väl lycklig när man får ett sådant här mail, det blev i alla fall jag!

-Hej Pockethexan!
Tack för att du fick mig att läsa "Tack för alla minnen".  En fantastisk bok!
Recension o bilder kommer separat.
Kram Malin



 
 
Jag har precis njutit mig igenom"Tack för alla minnen" utav Cecilia Ahern.

Boken är uppbyggd i två parallella händelseförlopp.  Dels får man följa
33-åriga Joyce vars tillvaro drastiskt förrändras då hon förlorar sitt ofödda barn via ett fall och i samma veva lämnar sin man och flyttar "hem" till sin 75-åriga far. En egensinnig man med inrutade vardagsrutiner men hjärtat på rätt ställe. En underbar gubbe i mina ögon Leende ansikte med leende ögon


Som läsare får man även följa
40-åriga Justin som har flyttat efter sin exfru o deras dotter från Usa till Dublin. Där gästföreläser han som konsthistoriker på ett universitet och lever ett ungkarlsliv men hittar inte riktigt meningen med livet. Av en slump och förhoppning om lite romans går han med på att lämna blod då han blivit intresserad av sjuksköterskan. Trots sin spruträdsla blir han så blodgivare.

Berättelserna vävs så småningom in i varandra och ödets spunna trådar nästlar sig in. En blick och allt vänds upp och ner för de båda. Joyce börjar se kärleksfulla familjebilder inom sig som känns så verkliga, utan förklaring kan hon tala olika flytande språk och hon kan helt plötsligt det mesta inom konsthistoria. Finns det något samband med att hon tog emot blod under sitt missfall och vem är den person vars blod rinner inom henne numera?

Cecilia använder sig av en vackert formulerat meningsuppbyggnad där handling beskrivs med både samtal, berättelser och huvudpersonernas tankar. Många rader blev nedskrivna i min "positivt tänkande"-bok då de talade till mig. Budskapet om hur sammanflätade glädje och sorg är återkommer hon ofta till. Här några rader från Joyce tankar:
"... Hur jag, under mina mörkaste stunder, när jag var som allra räddast, blev som allra modigast. När man känner sig som svagast visar man störst styrka; när man är så långt nere man kan komma lyfts man plötsligt högre än man någonsin varit. Allt gränsar, dessa motsatser, och så snabbt kan allt förrändras"

Vackert! Och det är en genomgående känsla jag har när jag läser denna feel-good-roman. Vacker, mysig, stämningsfull och romantisk trots eländets påhälsningar. Rekommenderar varmt denna bok och av mig får den fyra Hi!
Malin Samson

Inga kommentarer: