onsdag 10 september 2014

Morsarvet får ett stort HI!


Eller ska jag säga HU! för det är verkligen en skrämmande historia, fast det är det som är drivet i den här boken, för man vill verkligen veta hur det ska gå. För det är nämligen så att boken i sig har en hel del missar.
Det negativa jag har att säga om boken är att det inte är några beskrivningar av hur personerna ser ut eller hur det ser ut i samhället. Det känns nästan som det gjorde för mig när jag var där med min nackspärr, man får ingen helhetsbild eller känsla av hur det ser ut mer än det som är mitt framför ögonen och vilken stämning det är i orten i övrigt.
Det börjar med att man får följa polisen Mildred som har flyttat från ett hektisk liv i Stockholm till det lilla samhället Kungsör i Västmanland. Med sig i bagaget har hon ett trasigt förhållande och skulden över att hon skjutit ihjäl en människa i tjänsten.

Jag som har vuxit upp i Västerås har några minnen från Kungsör. Det starkaste minnet för mig var när jag som 10-åring blev uttagen till att få vara med och spela fotboll i damlaget i min klubb. De vi skulle spela mot var Kungsör på deras hemmaplan. Morgonen för matchen vaknar jag med en nackspärr som gjorde att jag inte kunde vrida på huvudet, men spela skulle jag göra! Jag minns att jag satt mitt i bilen och såg bara det av Kungsör jag kunde se rakt fram ur vindrutan. Därför blev det enda jag minns av orten skolan som vi bytte om i och fotbollsplanen som låg intill skolan.


 
Den utlösande händelsen som drar igång serien av mord som boken bygger på är det lik en dam som är ute och rastar sin hund hittar. När sedan Mildreds egen syster blir misstänksam över annorlunda ljud och ljusfenomen i skogen vid sitt hus blir hon orolig och ringer sin syster. Mycket riktigt så är det ett lik till.
Handlingen är bygger på vad som ligger till grund för de här morden som har drabbat den lilla orten där det annars inte brukar hända så mycket i. Vi får följa med på släktmiddagar hos de rika i orten, vara med på grillkväll hos grannarna i villaområdet samtidigt som man får till sig vad som ligger bakom fasaden av idyll och det är både hustrumisshandel, religiös fanatism och barn som inte är älskade. Fast det blommar även upp kärlek mellan ortens polis och präst för att inte tala om vad som sker i den nedlagda fabrikslokalen. Fri kärlek säger en del, ohämmad sex säger andra men för vissa är det helt klart syndens näste nummer ett.

Christina Granboms bok "Morsarvet" ges ut på Hoi förlag och ikväll har de ett bokevent.
 Där vi får träffa Christina och fyra andra författar debutanter och höra vad de har att berätta om sina böcker.
 
Ska du gå på det eventet?

Snälla kom då fram till mig och säg hej för det är så trevligt att få ett ansikte i IRL till de bloggar man skriver på.
Det är nämligen väldigt lätt att känna igen mig för det är jag som går med gåbord eller kryckor och så ligger jag i min Baden-banden stol p.g.a. att jag är rygg/bäcken skadad efter mina graviditetsproblem. 

1 kommentar:

tankar från mitt fönster sa...

Den här boken skulle jag verkligen vilja läsa. Det är alltid roligt med en ny författare och jag som bott i Köping i 23 år känner väl till Kungsör. Nu funkar det att komma in kpå din blogg igen. Hoppas du har en skön höst!