onsdag 20 maj 2015

Simona Ahrnstedts releasefest


Jag har varit på Simona Ahrnstedts releasefest där vi firade utgivningen av hennes andra bok "En enda hemlighet" i den nya serien av nutida romance. 


Det är Forum förlag som ger ut Simonas böcker och de tillsammans med Akademibokhandels personal på Mästersamuelsgatan skämde verkligen bort oss med godsaker i grönt...



...jag vill ju inte vara sämre så jag klädde mig också i grönt och höll hårt i mitt glas med mousserande vin...


...plus att jag även mumsade i mig de himmelskt  goda gröna macarons som de också bjöd på.


Men nu skulle jag ju skriva om vad Simona Ahrnsted berättade
 om inför sin stora publik.


Simona berättade att hon har ett extremt kontrollbehov och det kunde förläggaren verkligen hålla med om. För när de skulle planera det här eventet och bestämma vilka frågor som ska ställas sa Simona att hon tänkte maila över frågorna till förläggaren i stället för tvärt om som är brukligt.

-"Ja, det e väl bara att göra som Simona vill och ställa hennes egna frågor till henne. Hur kommer det sig att du började skriva romance?
-Man måste göra det man själv tycker om och gör en glad. I mitt fall så e de romance."
   

Och så började hon berätta om sitt liv hur hon och hennes föräldrar flydde från Tjeckien 1968 när Sovjetunionen började invadera landet.
 Hennes föräldrar uppskattade inte att hon läste romance så hon var tvungen under sin uppväxt att smyga med det. För hon växte upp med en mamma som hade psykedelisk konst på väggarna och en pappa som tog med henne på varje japansk film som gjordes under 1970-talet. Men som hon sa man ska göra det som gör en glad och romace gör henne glad så när hon började skriva på sin efterlängtade bok fanns det ingen annan genrer för henne.


När hon skrev på "En enda hemlighet" förra sommaren och kände hon att något inte stämde och hon lät en av sina vänner läsa det hon skrivit.
Mycket riktigt hon hade haft rätt känsla med boken, för nu fick hon till svar att den dör en tredjedel in i handlingen och då är det bara att och börja om från början. 




Kvällen avslutades på puben Engelen där vi lyssnade på författarinnan
 Susanne Boll när hon sjöng med sitt band "Keep it up".

2 kommentarer:

Madde sa...

Låter som en riktigt trevlig kväll!!

Unknown sa...

Jättesnygg tunika du har!!