onsdag 5 juli 2017

Recension av Gå om intet

Nu har Pockethexan Malin läst och recenserat Sandra Gustafssons bok "Gå om intet" från Hoi förlag.
Tyvärr har jag ännu inte fått ordning på mina ögon än utan väntar på att glasen till mina nya glasögon som jag var och prövade ut förra veckan ska komma.
Därför är jag så glad för att Pockethexan Malin inte har några sådan problem utan har med glädje läst och recenserat Sandras bok. Hoppas att det kan vara något för dig också för om du är i närheten av Märsta badhus kanske boken ligger kvar och väntar på att du ska komma och hämta den.



-"Jag har precis avslutat Sandra Gustafsson's "Gå om intet", en lättläst spänningsroman om avund, osäkerhet och tillhörighet. Där önskan om att synas, bli älskad och bekräftad, för människor till drastiska beslut här i livet. 

En till synes helt vanlig kille (Joakim) blir brutalt mördad och misstankarna riktas direkt till hans flickvän, Sara Bergman och till hans egen bror, Tobias Vall. Hade de två planerat mordet tillsammans eller är någon av dem helt oskyldig och ovetandes trots de klara bevis som verkar finnas?!

Handlingen utspelar sig mestadels i två förhörsrum där de anklagades versioner går brett isär. Båda skyller mordet på den andre och skickligt har författarinnan skapat ett ifrågasättande som gör att läsaren (åtminstone jag) tvekar långt in i boken på vems sanning som egentligen är den rätta. Sara, den osäka lilla tjejen som gör allt för att passa in och känna sig älskad och behövd, eller Tobias, den obetydlige men starkt övertalande lillebrodern som känner sig utanför och jämt placerad i andra hand. 

Mellan kapitlerna om förhörsledarens försök att få fram vad som hänt och vem som är skyldig, får läsaren följa med på en bakgrundshistoria om huvudpersonerna. Det är en känslofylld story som griper tag i hjärtat och ger stundtals obehaglighetskänsor och sorgsna medkänslor. 

"Gå om intet" är byggd med korta kapitel vilket gör den till en bladvändare. Sandra Gustafsson är duktig på att förmedla känslor, med få ord får hon fram en stämning som sätter sig fast. Hon skapar även rum för eget fritt tolkande. Inga djupa detaljer utan kortfattade meningar som tex "...kanske var det så här det kändes precis innan man dog. Innan det blev svart. Innan man dog." (s 99). Jag gillar det sättet att skriva, ändå tar denna bok mig inte med storm. 

En hammock-underhållning, några timmar i nån annans värld och vips är boken utläst. 
Medelvärde ger jag boken "Hm!?" (en 3:a.)

Jag lägger denna bok,med några rader om Pockethexorna.blogspot.se, i bokbytarhyllan på Midgårdsbadet i Märsta. En perfekt läsning vid poolkanten en solig dag. Förhoppningsvis nappar nästa läsare på att skriva en egen recension också ☺️

Kram Malin"




Inga kommentarer: