måndag 11 december 2017

Lucka 11

Lucka 11

Så var vi framme vid den 11:e December i nådens År 2017. Lilla Frun Gitte Olofsson alias Pockethexan :s Julbokskalender rullar på. Idag får jag hennes Make hoppa in, som den gamla byggchef min hustru är så får jag inte välja bok att recensera, det blir bara ett imperativ....."-Läs!"
Och en lydig man är en lycklig man som en vis kvinna en gång uttryckte det hela, så nu har jag läst "Folke och Frida" av Frida Åslund utgiven av Atrium Förlag.
Läst har jag gjort och verkligen gillat det jag läst, en sällsam och finstämd berättelse med mycket bus, tänker lite på Astrid Lindgrens figurer när jag läser om Folke och Fridas upptåg.
Det som gör den här berättelsen extra intressant är att den utspelar sig för över 100 år sedan i Umeå.
Frida är en livlig rödhårig flicka som bor i Umeå och gillar att hitta på tokiga upptåg tillsammans med grannpojken Folke.
De tycker om att reta Folkes storebror Vilhelm när han spelar piano, för han blir så arg och jagar dem. Men när de retar Hedströms hornko blir det inte riktigt lika roligt. En dag när Folke och Frida är ensamma hemma får de besök av en riktig tjyv, och en kväll när de blir leds på att rita ångbåtar rymmer de med den verkliga Norrlandsbåten till Stockholm. Ett äventyr de aldrig kommer att glömma.
När Umeå vita kyrka brinner upp börjar det bli riktigt "intrissant", och när hela staden sedan brinner upp får de besök av självaste kungen.
Folke och Frida handlar om Frida Åslund själv och hennes lekkamrat Folke Peterson-Berger, som båda växte upp i östra staden i Umeå på 1880-talet.
Litteraturvetaren Lena Kjersén Edman skriver i förordet till boken:
"När Frida Åslund berättar barndomsminnen, många år efter det att både hon och Folke och deras syskon flyttat från Umeå, så är hon naturligtvis medveten om att det kittlar vår nyfikenhet att få lite skvaller från Helmer Osslunds och Wilhelm Peterson-Bergers ungdomstid, sett ur småsyskonens perspektiv. /---/ Om den inte blir en allåldersbok och en omtyckt högläsningsbok så blir jag lika förvånad som jag skulle bli om Västerbottens mygghonor slutade att lägga ägg. Men varför ska vi läsa böckerna om Folke och Frida på 2000-talet? Jo, för att Frida Åslund berättar så "intrissant" om livet i Umeå för mer än hundra år sedan. En tid utan bilar, utan tåg, utan apelsiner."
Boken går under gruppen barn och ungdomsböcker, är själv lite över 50 så jag sorterar in mig själv i gruppen "mogen ungdom" blev glad och rycktes med i berättelsen, nu har jag dessutom blivit rejält nyfiken på vem Frida Åslund var.
Ha en fortsatt fin vecka önskar Oumberlige Peter med "e"!

Inga kommentarer: