fredag 1 december 2017

Lucka 1........1:a December nådens år anno 2017

"Tjoho, nu är det Jul! Så heter Ulf Nilsson och Emma Adbåges underbara och varma Julbok, utgiven av Rabén & Sjögren Förlag.
Boken ingår i Gitte Olofsson alias Pockethexan :s julbloggsprojekt att presentera en ny barnbok varje dag fram till Julafton. Nu blev som sagt Pockethexan akut sjuk och hamnade på sjukhus, men problem är till för att lösas och det var inga problem för mig, Oumberlige Peter (med e) att hoppa in och vikariera, jag är febrig och har ont i halsen och vad är inte mer uppiggande än att läsa en bra barnbok..........det har jag gjort, helt fantastisk bok det här "Tjoho, nu är det Jul!"
Boken är skriven i kalenderform, med ett litet fint och underfundigt kapitel varje dag fram till Stora Dopparedagen, alltså 24 stycken.
Som vanligt så kunde jag inte hålla mig......öppnade alltså hela paketet i förskott och har läst alla 24 kapitel. Samtidigt som jag åt upp min Dotters chokladkalender och min Frus lakritspipekalender, döm mig inte för hårt, jag är trots allt bara 53 år.
Att läsa en så fin, varm och rolig barnbok när man ligger själv i sängen är mysigt, men skapar en viss tomhet, tänk om man fick backa tiden och ligga och läsa och prata om de härliga bilderna med något av våra tre barn när det var små.
"Tjoho, nu är det jul! är en stor, fin adventsbok, som kan läsas under hela december! I 24 kapitel får vi följa huvudpersonerna grisen Ruffe och katten Kss-kss - dessutom ett par möss och så småningom en hel hoper vildsvin.
Ruffe har hört rykten om att julen närmar sig. Om man är gris gäller det att fly ut i skogen, det har han hört. Och det gör Ruffe. Vilken tur att han träffar på katten Kss-kss som kan det där med överlevnad. Tillsammans flyttar de in i ett övergivet torp i skogen, där redan mössen Andersson och Pettersson bor. Djuren bestämmer sig för att ställa torpet i ordning och skapa en överdådig jul. På självaste Luciadagen dyker en gruffande vildsvinsfru Vilda upp. Ruffe blir blixtkär! Och med Vilda kommer också en hel rad vildsvin i olika storlekar.
Ulf Nilsson är på överdådigt berättarhumör. Komik blandas med funderingar om döden, om vad det är att vara en tänkande varelse och om vad man kan skapa och uppnå tillsammans. Emma Adbåge har överträffat sig själv med träffsäkra karaktärer och miljöer. En tänkvärd, varm, rolig och spännande julsaga!"
Som sagt nu kör vi! Snart kommer tomten!
Kram ifrån Oumberlige Peter!

Inga kommentarer: