söndag 10 december 2017

Lucka 6 i bokjulkalendern

Lucka 6
Känns lite ödsligt här, min rumskompis har åkt hem, så nu ligger jag här på ett av Sveriges största sjukhus, ensam i en stor sal, hade en vacker lysande röd lampjulstjärna som jag gillade här i fönstret, men den var en sköterska och hämtade, min Make Peter Olofsson har forskat i vart den tog vägen........den står i personalrummet numera, hade visst hamnat fel enligt personalen.....haha.....människor är trots allt människor.
Nog om detta, boken jag just läst heter Cirkusdeckarna och julbocksmysteriet av Dan höjer och Stina lövkvist, en bok tänkt att passa för åldrarna 6-9 år, men jag tycke om att läsa den. Stor text och enkelt språk, passar även för en kvinna i sina bästa år......runt 50 alltså, som går på smärtstillande och har svårt att hålla ögonen öppna. Så tack för den fina boken Bokförlaget Semic .
"Det finns två stora stjärnor på Cirkus Pommery och det är de unga tvillingarna Kaspar och Katinka. Publiken häpnar när de visar sina fantastiska konster. Men Kaspar och Katinka gillar också mysterier.
Och när ett mystiskt inbrott sker i Gävle slott, så tar tvillingarna upp jakten på bovarna. Det blir ett dramatiskt äventyr där de unga deckarna hittar en hemlig gång, blir inlåsta i en cell och dessutom får se Gävlebocken försvinna med helikopter!
Gillar du spänning, fartfyllda äventyr, många skratt, oväntade vändningar och ett helt galet persongalleri? Då kommer du garanterat att gilla Dan Höjers och Stina Lövkvists succéserie om Cirkusdeckarna!"
Gillade som sagt den fartfyllda storyn, men blev också väldigt förtjust i Stina Lövkvist illustrationer, som verkligen berikande den här berättelsen, inte så mycket bilder så bokkänslan försvann, utan precis lagom så kanske en ung människa håller igång fantasin och läslusten.
Kram ifrån Pockethexan!

Inga kommentarer: